Hvordan få best mulig pris på boligen
Boligmarkedet er i konstant utvikling. Selv om vi med god erfaring, analyse og statistikk har god oversikt over markedet, kan vi aldri med 100% sikkerhet vite hva en bolig vil gå for, eller hvor lang tid det tar å selge. Likevel finnes det noen steg som kan bidra til å øke prisen.
Start planleggingen av salget tidlig
Selv om denne kanskje virker åpenbar, er det nesten alltid mye mer å gjøre, eller som man burde gjøre, enn man skulle tro. Finner du riktig megler i god tid kan dere sammen legge en god plan for å klargjøre boligen for fotografering og visning. God tid = mindre stress og et bedre resultat.
Fiks det du kan, men ikke for mye
Ofte lønner det seg å gjøre enkle utbedringer som å male et rom, fikse lister eller bytte ut slitne skap. Unngå likevel større utbedringer som å pusse opp badet eller bytte kjøkken, dette er investeringer man ofte ikke får igjen ved salget. Er du tidlig ute i planleggingen vil også tilstandsrapporten gi en god rettesnor på enkle utbedringer du kan gjøre før visning. Gjør gjerne dette i samråd med megler, slik at megler kan kommunisere utbedringene til potensielle kjøpere.
Bruk lokalkjent megler
Lønner det seg at megleren har kunnskap om miljøet i nabolaget, om hvor den beste restauranten ligger, om skoledistriktet og om hvem som har den beste kaffen? Klart det gjør! I tillegg vil en lokalkjent megler ha både erfaring med og innsikt i områdets siste boligsalg og prisstatistikk. I sum er lokalkunnskap et sterkt og viktig ess i ermet, og er derfor noe vi i &Partners alltid har vært opptatt av.
Tenk målgruppe – du selger en livsstil
Å tenke målgruppe kan kanskje oppleves lite intuitivt når man skal selge bolig, men om du selv har vært på visning, kan du sikkert kjenne deg igjen i å automatisk leve deg inn i hvordan livet ville sett ut i den aktuelle boligen. Derfor er det viktig at du er bevisst på hva slags livsstil som passer i din bolig, og hva slags type kjøpere det er som vil kunne leve der. Ligger boligen urbant eller landlig? Passer den for familier eller førstegangskjøpere? Hva slags miljø og tilbud finnes i området? Å tenke på dette kan gi gode rettesnorer for hvordan du bør markedsføre boligen for å treffe flest mulig potensielle kjøpere.
Er du på utkikk etter å selge? Vi tar gjerne en prat om veien til et godt salg!